79 Kâbe Baskınında karizması çizilen Suudiler ile kayıp gazeteci Kaşıkçı’ya kadar Uteybiler’in rolü!

Ömür Çelikdönmez
Ömür Çelikdönmez
79 Kâbe Baskınında karizması çizilen Suudiler ile kayıp gazeteci Kaşıkçı’ya kadar Uteybiler’in rolü!
18-10-2018

Türkiye’de gündem ne enflasyon ne yaklaşan yerel seçimler!

Kamuoyu, kayıp Suudi gazeteci Cemal Kaşıkçı’yla yatıp kalkıyor. 

Olayın merkezindeki isimlerden birisi de Suudi Arabistan’ın İstanbul Başkonsolosu Muhammed el Uteybi.

Bu soyadla tanınan birçok isim mevcut. 

Suudi Arabistanlı yazar, İslami akımlar araştırmacısı, Suud sarayından beslenen Şarkul Evsat muharrirlerinden üst düzey gazeteci Abdullah Uteybi de bunlardan biri. 

Uteybi soyadını taşıyan bir başka ünlü isim Guantanamo’da esir tutulan ve ABD’li yetkililerce 28 Aralık 2007’de Suudi makamlarına teslim edilen Abdullah Ali el Utaybi

Uteybiler günümüzde Arap yarımadasında bilinen kabilelerin en büyüklerinden. 

Suudi Arabistan’da Necid ve Kasîm bölgelerinde yaşadıkları gibi Bahreyn, Kuveyt ve Katar’da yerleşikler. 

Necid / نجد, Arap Yarımadası’nın ortasında bulunuyor ve Arap Yarımadası’nın en yüksek noktası. 

Arap Yarımadası’nın eyalet merkezi. 

Necd’in kuzeyinde Takov Ovası, doğusunda El-Hasa, güneyinde Zahne Ovası, batısında ise Asir ve Hicaz vilayetleri bulunmaktadır. 

Eyaletin yüzölçümü tahminen 180.000 kilometrekaredir. 

Orta Arabistan’ın ‘harre’ tabir edilen volkanik taşlık alanlar ve özellikle Hicaz’ın doğusundaki dağlık bölgelerdir.

UZUN YILLAR OSMANLI DEVLETİNE SADIK KALDILAR...

Arabistan’ın büyük kabilelerinden, Adnânîler’e mensup Arap kabilesi Benî Uteybe, tarih sahnesine Necd bölgesinde çıkıyor.

Mensupları daha çok yarımadanın hayvancılığa uygun alanlarında yaşıyordu.

XVII. yüzyıla kadar yaşayış tarzı ve olaylardaki rolü hakkında dişe dokunur bir malûmat bilgi yoktur. 

Bu yüzyıldan itibaren yarımadanın çeşitli bölgelerine dağılan Uteybeliler, Necid’den başlayarak Hicaz bölgesinin doğu kesimlerinden Kasîm’e, güneyde Kahtân, Sübey‘ ve Şelâve’ye kadar geniş bir alana yayıldılar. 

Az bir kesimi de Mekke ve Tâif civarındaki dağlık bölgelerde ikametlerini sürdürdü. 

Uteybeliler özellikle siyah deve yetiştiricilikleriyle tanınırdı. 

Necd kıtası, Arap yarımadasının 1/20’si olup Kanuni Sultan Süleyman zamanında Portekizlilerin Basra Denizi’nden uzaklaştırılmalarından sonra, Bahreyn ile birlikte Osmanlı Devleti’ne katılmıştı.

Uteybe kabilesi uzun yıllar Osmanlı Devleti'ne sadık kaldılar ve Osmanlı ordusunda askerlik yaptılar.

Bu özelliklerinden dolayı günümüzde Suudi Arabistan ordusunun omurgasını oluşturan Ulusal Muhafızlar, geleneksel şekilde mensuplarını Uteybe ve Mutayr kabilelerinden seçer.

Suud ordusunda mevcudiyetlerini, kraliyet ailesine sadakatlerine borçlular. 

Türkler, Arabistan yarımadasından çekilmeden önce Osmanlı ordusunda askerlik yapan Uteybe kabilesi mensupları, Suûdîler’le (Abdülazîz b. Abdurrahman) Şerîfler (Şerîf Hüseyin) arasındaki mücadelelerde aktif yer aldılar. 

İbn Suûd ile birlikte 1907’de Reşîdîler’e üstünlük sağlayan Uteybeliler, bundan sonra Suûdîler’le iş birliğine devam ettilerse de Şerîf Hüseyin’e karşı büyük sempati duyuyorlardı. 

Bir süre Şerîf Hüseyin’le beraber hareket ettiler, ardından Suûdîler’in safına geçerek Suudi Arabistan’ın kurulmasında önemli rol oynadılar. 

1979’da Kâbe baskınını gerçekleştiren hareketin lideri, Cühayman b. Muhammed el-Uteybî de bu kabiledendi. 

1936’da doğan Cuheyman, Suudi Arabistan kraliyet muhafız alayının 18 yıl komutanlığını yaptı. 

Sade ve dindar bir hayat sürmeye gayret eden, diğer taraftan dünya görüşü ve kültür birikimi üst düzeyde biriydi. 

Yazdığı risaleler birikim ve tecrübelerinin deliliydi. 

Daha sonraları dinen meşru görmediği bir işte çalışmak istemeyen Cuheyman, toplum nezdinde saygın kabul edilen işini bırakarak yönetimin karşısına geçti.

"SUUDİ PRENSLERİN İSRAF VE TAŞKINLIKLARI KABUL EDİLEMEZ... DEVLET, DİNEN MEŞRUİYETİNİ YİTİRDİ" DİYE...

Önce muhafız alayı komutanlığından ayrıldı. 

Yarım kalan eğitimine Medine İslam Üniversitesinde devam etti.

Suudi başmüftüsü olan Abdulaziz bin Baz’dan dersler almaya başladı ama adı geçenin rejime bağlılığından dolayı ondan uzaklaştı. 

Cüheyman, daha sonra kendi risalelerini ve makalelerini kaleme aldı. 

Bu süreçte İbn Baz ve benzeri devletçi ve gelenekçi âlimlerden ziyade, Nasır el-Ömer, Aiz el-Kami, İbrahim ed-Duveyş, Muhammed b. Said el-Kahtani gibi isimlerden oluşan ve kendilerine Şuyûhü’s-Sahve (uyanış âlimleri) denilen yeni bir Selefi ulema neslini önemsiyordu. 

Özellikle Suudi prenslerinin israf ve taşkınlıklarının kabul edilemez olduğunu risalelerinde aktaran Cuheyman, Suud devletinin dinen meşruiyetini yitirdiğini tekrarlıyordu.

Cüheyman’ın dedesi, Uteybe kabilesi lideri İbn Humeyd Sultan bin Bicad, 1929’da Sebila’da, Kral Abdulaziz kuvvetleriyle girdiği çarpışmada öldürülmüştü. 

Cuheyman’ın Suudi hanedanına karşı muhalefetini ailesinin bu geçmişine dayandığı söylenmekte. 

Cüheyman’ın 22 gün süren Kâbe baskınında gösterdiği başarısı, hem askeri kapasitesiyle hem de ordu/emniyet içerisinden aldığı yardımla açıklanabilir.

Suudi Arabistan’da önemli dini hareketler 1979’dan itibaren siyaset sahnesinde yeniden etkili olmaya başladı. 

İlk olarak, Cuheyman b. Muhammed b. Seyf el-Uteybi, aralarında Muhammed b. Abdullah el-Kahtani’nin de bulunduğu yüzlerce takipçisi 20 Kasım 1979’da Beytullah’ı ele geçirip Suud ulemasına Kraliyet Ailesiyle yaptıkları ittifaktan ayrılmaları çağrısında bulundular.

Yazdığı bir dizi risalede UteybiKrallık’ta mevcut toplumsal, ekonomik, dinî ve hatta siyasî karışıkları modern değişim hızına ve Suud ailesi ile ulema arasındaki tarihsel ittifaka bağlamıştı.

Uteybi, Muhammed b. Abdulvahhab ve Muhammed b. Suud arasında 1744’de yapılan dinî-politik ittifaka da karşı çıktı. 

Beyrut doğumlu RAND Corporation Ortadoğu uzmanlarından Joseph A. Kechichian’ın da belirttiği gibi Kabe Baskını, Mekke’de meydana gelen sıradan bir olay değildi. 

Sadece Krallığın doğu bölgesinde yaşayan yoksul Şiilerin başlattıkları karışıklıklarla bağlantılı da değildi. 

Bu, doğrudan Suudi Hanedanlığı’nın itibarına indirilmiş bir darbeydi. 

O gün bu gündür Suudilerin karizması çizik.

22 gün süren çatışmalarda, ilk operasyonları kendisi düzenlemiş olan Suud güvenlik güçleri, başarısız operasyonlar sonrası Fransızlardan yardım istemiştir. 

Fransız anti terör timinin (Groupe d’Intervention de la Gendarmerie Nationale – GIGN) operasyonlarıyla sona eren baskın sonucunda Kâbe’nin duvarları zarar görmüş ve yüzlerce ceset, Kâbe avlusunu doldurmuştur. 

SABAH NAMAZI SIRASINDA YAPILAN BASKINLA EMNİYET HAZIRLIKSIZ YAKALANDI...

Suud yönetimine karşı olan bu başkaldırış, halkına yönelik meşruiyetini dinden aldığı bilinen Suudi Arabistan devletinde derin endişelere yol açtı.

İsyancılar, operasyon öncesinde Kâbe’nin haritasını çıkartmış ve yüzlerce yıldır kullanılmayan mahzenleri harita üzerinden işaretlemişlerdi. 

Şehre giden yer altı tünelleri, Ecyad Kalesi’ne uzanan yeraltı yolları da tutularak baskından sonra güvenlik güçlerinin Haremi-Şerif’e girmeleri zorlaştırılmıştı. 

Askeri yapı içinden alınan destekle bu mahzenlere yerleştirilen silahlar, ilk yardım malzemeleri ve erzaklar ile günlerce direniş gösterebildiler. 

Eylemin sabah namazı sırasında yapılmasıyla, emniyet hazırlıksız yakalanmış ve operasyonun devamı için zaman kazanmıştır. 

Kâbe’nin içine yerleştirilen savaşçılarla ve özellikle minarelere yerleştirilen keskin nişancılarla girilmesi güç bir mekân kurmuşlardır. 

Suud rejimi, çare olarak Fransız anti terör timinden (Groupe d’Intervention de la Gendarmerie Nationale – GIGN) yardım istemiştir. 

Fransızların eyleme müdahale etmesi ise başka bir problemi ortaya çıkarıyordu ki o da dinen gayri Müslimlerin Kâbe’ye girmelerinin yasak olmasıydı. 

Bu problem de Fransız güçlerine, Mekke bölgesine girmeden önce, kâğıda yazılan Kelime-i Şahadet okutularak Fransız güçleri sözde Müslüman yapılmasıyla aşılmaya çalışılmıştı. 

"Suudi Arabistan’ın İstanbul Başkonsolosu Muhammed el Uteybi bu olayların neresinde?" diye sorarsanız tam ortasında derim.

.

Ömür Çelikdönmez, dikGAZETE.com
Twitter: @oc32oc32

Ömür Çelikdönmez
Ömür Çelikdönmez

Ömür Çelikdönmez kimdir?

1965 Nazilli / Aydın doğumlu. İlk orta ve liseyi Isparta’da bitirdi. Isparta Gazeteciler Cemiyeti üyesi olarak, çeşitli gazetelerin (Türkiye, Milli Gazete, Antalya Ekspres vs) Isparta muhabirliğini yaptı. 

Isparta’da neşredilen mahalli gazetelerde haber, yazı ve şiirleri yayımlandı. (Gülkent, Demokrat Isparta, Senirkent Postası vs.) 1984-1985’te Erzurum Atatürk Üniversitesinde Felsefe öğrenimi gördü. 

1985-1993 arası İzmir Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji bölümünde okudu ve mezun oldu. 

Isparta’da bir siyasi partinin basın müşavirliğini üstlendi ve parti bülteni (Arkadaş) yayınladı. 

Arkadaş FM radyosunun editörlüğünü yürüttü. 

12 Eylül 1994’te Tunceli iline felsefe öğretmeni olarak atandı. Tunceli’de görev yaptığı iki yılda ‘Gökkuşağı’ isimli kültür sanat edebiyat dergisini yayınladı. Ayrıca ‘Dört Mevsim Tunceli’ konulu fotoğraf sergisi açtı. 

Millî Gazete ve Yeni Şafak’ta yazıları yayınlandı. 

Öze Dönüş, İmza, Rind, Paye, Büşra, Palandöken, Avaz, Teos, Açılım, Vizyon, Mor Taka, İktibas, Teneffüs, Cem, Yeşilay, Türk Yurdu, Senirkent Yükseliş, İzmir merkezli Yurtta Uyanış, Zonguldak'ta yayınlanan Zonkişot ve Yörünge gibi dergilerde yazı ve şiirleri neşredildi. 

1991’de İzmir’de yayınlanan Taşra dergisinin Genel Yayın Yönetmenliğini yaptı. 

Yine İzmir’de yayımlanan Harman ve Açılım dergilerinin yayın kurulunda yer aldı. Ezcümle Dergisinin sanat danışmanlığını ve yayın yönetmenliğini üstlendi.

‘Milli Sinema’ ile ilgili bir makalesi, TÜRSAK 93 Sinema Yıllığı’na alıntılandı. 

İlk şiir kitabı ‘Mavi Düş’, İzmir’de Teos yayınlarından 1995’te çıktı. 1996-2002 arası Zonguldak İli Devrek İlçesinde görev yaptı. 

Devrek Lisesi ve Devrek İmam Hatip Lisesi’nde felsefe grubu derslerine girdi. 

2000 yılında Devrek Tarihi kitabı, Devrek Ticaret ve Sanayi Odası’nca yayımlandı. 

Devrek Tarihi kitabı, lisans, yüksek lisans ve doktora çalışmalarında kaynak gösterildi, atıfta bulunuldu. 

1996-2002 arası Devrek ve Zonguldak’ta yayınlanan Devrek Vizyon, Teneffüs, Devrek Genç Görüş, Eğerci’nin Sesi, Kuvayı Milliyeciler dergilerinde ayrıca Yeni Devrek, Devrek Eksen, Devrek Turizm Gazetesi, Devrek Paragraf ve Devrek Postası gazetelerinde bölge tarihine yönelik araştırmaları yayınlandı.

Zonguldak'ta yayın yapan yerel TV kanalında “ Tarihimize Yolculuk” başlıklı programı hazırladı ve sundu. 

2002’de 18. Uluslararası Baston ve Kültür Festivali Tanıtım Rehberi’ni hazırlayan ekipte yer aldı. 

Sempozyum ve Bienallere katıldı, bildiriler sundu. 

Eğitim iş kolunda faaliyet gösteren Türk Kamusen'e bağlı Türk Eğitim-sen sendikasının ilçe temsilcisiydi. 

Devrek’te görev yaptığı yıllarda bölge kültürüne ve tarihine katkıları nedeniyle Devrek İlçe Milli Eğitim Müdürlüğünce ‘Teşekkür’, İlçe Kaymakamı tarafından ‘Takdir’ belgesi ile ödüllendirildi. 

2003 Ocak’ta Başbakanlık Basın ve Halkla İlişkiler Müşavirliğine atandı. 

Devlet Bakanı Prof. Dr. Mehmet Aydın’ın Basın Müşavirliğini yaptı. 

2011’de Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğünde görevlendirildi. 

2009’da ‘Efsane Doktor Sadettin Sarı Murat’ kitabı, yine aynı yıl ‘Baston Tarihi / Devrek'ten Bastonla Tarihe Bakış’ kitabı yayımlandı. ‘Baston Tarihi Devrek'ten Bastonla Tarihe Bakış’ kitabın, yasal olmayan şekilde telif ücreti ödenmeden Kültür ve Turizm Bakanlığı’nca ‘Bastonlar’ başlığı ile korsan baskısı yapıldı. haberşanlıurfa, akdenizhaber, haberakdeniz.com.tr, www.ahval.net, haberzonguldak2, haber10, timeturk, fikrikadim, kafkassam, dikGAZETE.com ve MHP Erzurum eski Milletvekili Rıza Müftüoğlu'nun sahibi ve genel yayın yönetmeni olduğu Türk Meclisi internet sitesinde, jeopolitik ve jeostrateji konularında yüzlerce makalesi yayınlandı. 

2013-2018 arası Resmi Gazete’nin basıldığı Başbakanlık Basımevi’nde Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri kadrosuyla çalıştı. 

Isparta ili tarihi ve kültürüne yönelik araştırmalar yapan, ilmi toplantı ve geziler düzenleyen Hamideli Derneği’nin genel sekreterliğini üstlendi.

Halen, dikGAZETE.com haber sitesinde araştırma/analiz yazılarını sürdürmektedir.

.

dikGAZETE.com

ÖNCEKİ YAZILARI
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?