1211 Alaşehir Savaşı ve Savaş Alanı Arkeolojisi

Ramazan Topraklı
Ramazan Topraklı
1211 Alaşehir Savaşı ve Savaş Alanı Arkeolojisi
27-06-2021

Ferman icabı, bütün asker serdarları, sipahi sahipleri, her türlü mühimmat ve mevcutlarıyla ordugâhta hazırlandılar. 

Kuvvetli bir ordu, sultanın (Gıyaseddin Keyhüsrev) kumandası altında hareket etti. 

Rum ülkesinin en büyük şehirlerinden olan Alaşehir sınırına varınca casuslar, saltanat bayrağının çekildiğini Tekfur Leşkeri’ye haber vermişlerdi. 

Civardaki kabile ve aşiretlerle şehirler ve adalar hâkimlerine feryatnâmeler yağdırdı, kumlar, karıncalar, yağmurlar sayısında asker toplayarak tam bir tabiye ile Türk askerlerinin imhasına koyuldu. 

Beri tarafta sultanın ordusu, deniz gibi coşup dalgalanıyordu. 

Sultan (Gıyaseddin Keyhüsrev, 1192-1196 ve 1205-1211), parlak bir güneş gibi kızıl renkli ipek kaftanını giymiş, koluna kuvvetli bir yay, beline âşıkların akan gözyaşı gibi mücevherli bir kılıç bağlamıştı. 

Fil gibi kuvvetli, ahu gibi çevik, bir çiftesiyle Şeddad’ın sarayına rahneler açan, koştuğu zaman çukurların tozundan semada başka bir zemin yaratan atına binmiş ve tam merkezde yerleşmişti.

Uzanan süngüleri, vızlayan okları, çatırdayan kalkanları, şakırdayan kılıçları, yükselen mızrakları, çarpışan ağır gürzleri seyrediyordu.

Kavgayı kökünden fasletmek gayretiyle (Sultan), keskin kılıcını çekti ve bir hamlede muharebe saflarını yararak, tam çarpışma arasında düşmanın ortasına saldırdı. 

Leşkeri’yi atının üzerine abanmış bir halde gördü. 

Kılıcını ondan esirgedi. 

Elini süngüsüne attı ve ilk vuruşta ona kıyamet günün çehresini göstererek atın üzerinden yere yuvarlandı. 

Tekfura hitap yollu: “Ey Kenduz, ey çamur” diye bağırdı.

Hassa askerleri, onun başını teninden ayırmak istediler. 

Sultan mani oldu, tekrar atına bindirerek salıvermelerini emretti. 

Leşkeri’nin askerlerine tekfurlarının akıbeti haberi ulaşınca bozguna uğrayarak kaçıp dağıldılar. 

Sultanın askerleri her nasılsa yağmacılığa koyulmuş, kendisini yalnız bırakmışlardı. 

Ansızın yabancı bir firenk sultanın karşısına çıktı. 

Padişah, bu adamın kendi muzaffer ordusundan bir nefer zannıyla aldırış etmemişti. 

Atını ileri süren firenk, sultana döndü ve anî bir darbe ile onu şehit etti. 

Firenk, padişahın bütün silâh ve eşyasıyla elbisesini soyarak bir Padişahın şehadeti haberi, beylere, asker serdarlarına ulaşınca hepsi şaşkın ve sersem bir hale geldiler. 

Hezimeti ganimet sayan tekfurun askeri, yağmacılık hırsıyla kaçan ordunun arkasına düştü. 

Birçok asker bu muharebede ölmüş, birçokları boğulmuş, bazıları çamura saplanarak telef olmuşlardır. 

Bu arada ÇaşnıgirAybe” esir edilerek tekfurun yanına götürüldü. 

Aybe’nin gözü sultanın nâşına tesadüf edince feryatlarla yere kapanarak ayak toprağına yüz sürdü. 

Leşkeri, sultanın cesedini kaldırmalarını emretmekle beraber Çaşnigir’e teselli verdi (10 Haz. 1211, Hicrî 26 Z 607 Cuma). 

Sultan, her ne kadar şehitlik mertebesine erişmiş ise de cesedini misk ve gülsuyu ile temizleyerek muvakkaten Alaşehir’deki Müslüman Mezarlığına gömdüler, hadisenin acısı biraz hafifledikten sonra da Konya’ya getirerek baba ve dedelerinin kümbetleri altına defnettiler (İbni Bibi, 1941: 46-48).

Türk ordusu, Denizli ve Lâdik arasında bugün mevcut olmayan, Antakya şehrini muhasara ettiği sırada, gelen Bizans ordusu ile karşılaştı. 

Burada vukû bulan şiddetli bir savaşta Rumlar büyük zayiata uğradılar. 

Sultan bizzat atını imparator üzerine sürerek onu bir darbe ile yere düşürdü. 

Fakat atından düştüğü halde yaralanmamış bulunan Laskaris, derhal ayağa kalkarak sultanın atının ayaklarını kesti. 

Akropolites’e göre; Sultan, ‘bir kulenin devrilişi gibi’ atından düştü ve öldürüldü (Turan, 1998: 289).

Sultanın şehit düştüğü yer, Kemer Boğazı ve Menderes’in kıyısıdır; geçici mezarı ise Koru Tepe’deki Veli Dede, yani büyük mezar olmalıdır.

Eğirdir ve Beyşehir göllerindeki coğrafi değişim ve tarihî coğrafya bilinmediği için Osman Turan da yanılmış, savaşı, sanki Denizli ile Lâdik aynı yer değilmiş gibi vermiştir. 

Hâlbuki kaynak metinlerde zikredilen Antakya ile Alaşehir (Filadelfiya) aynı yer olup Yalvaç’tır. 

Yalvaç, ilk kez 1075 yılında fethedilmiş, 1097 Haçlı Savaşı’nda elden çıkmış ve daha sonra da birkaç kez el değiştirmiştir.

Manisa-Alaşehir ise ilk kez 1390 yılında fethedilmiştir.

Savaşın yerine Laskaris karar vermiş ve sonunda da galip gelmiştir. 

Hâlbuki Türk ordusu 20 bin, Rum ordusu ise 1500 kadardı.

Miryokefalon ve Malazgirt savaşlarının yerlerine Kılıçaslan ve Alpaslan karar vermişlerdi.

Feridun Dirimtekin, 1944’de yazdığı “Konya ve Düzbel” adlı kitabında Alaşehir savaşı için Yalvaç Muharebesi der, ama kimi doçent, kimi profesör sözde tarihçiler, “tarihçi değil” diye ona itibar etmez ve onu görmezden gelirler ve devleti soymak için “Savaş alanı arkeolojisi” projesi yaparlar.

Şimdilerde Malazgirt Savaşı’nın yerini tespit için yapılan, savaş alanı arkeolojisi projesi konuşuluyor. 

Bu işi “Savaş alanı arkeolojisi” dedikleri yeni bilim dalını öğrenip uygulamasına başlamamız lâzım” diye, 29 Ağustos 2019 tarihli yazısında Murat Bardakçı gündeme taşıdı. 

Ben de “bundan evvel yapacak daha çok iş var. Bunlar yapılmadan, savaş alanı arkeolojisi yapılmamalı, yapılırsa da yanlış sonuçlar elde edilebilir” diye 08 Eylül 2019’da kendisine yazdım.

Yıllardır Amorion için Emirdağ, Apameia için Dinar kazılır.

Netice sıfır, çünkü Amorion Uluborlu, Apameia ise Barla önündedir.

Sn. Bardakçı, şimdi de Alaşehir savaşı için, Manisa-Alaşehir’de “savaş alanı arkeolojisi” uygulayın, ama bedelini siz ödeyin ve Yörük sırtından kurban kesmeyin lütfen.

.

Ramazan Topraklı, dikGAZETE.com

Ramazan Topraklı
Ramazan Topraklı

Ramazan Topraklı kimdir?

1944 Isparta Gelendos İlçesi Kötürnek doğumlu. 1968 İstanbul Teknik Üniversitesi, İnşaat Fakültesi Mezunu.

ÖNCEKİ YAZILARI
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?
Ramazan Topraklı 3 yıl önce
Sevgili Hocam, bir husus daha arz edeceğim: "Böylesine savaşlarla çelikleşmiş olarak İtalya'nın çocukları Kudüs yolunda yürüdüler; Bizans devleti-nin sınırlarını aşarak Yukarı Firikya'ya ve oradan Lykaonia ve Pisidia yoluyla Coelesyria'ya gelip burasını işgal ettiler" (Honiyates, 1995: 49). Hocam siz Kazıkbeli derken bu kaydı görmediniz mi? Saygılar, Ramazan
Ramazan Topraklı 3 yıl önce
Ramazan beğ-kardeşim, 1148 yılına ait bilgiler esastır; yoksa senin nereden alındığı (İtalya ? terimi gibi) bence şüpheli bilgilere itibar edilmez. Ben tarih metoduna uygun bilgilere sıralamışımdır. Selamlar dostum. (Tuncer Baykara) Tuncer Hocanın şüpheli bilgi dediği, 1155 ilâ 1217 yıllarında yaşadığı kabul edilen Honazlı Niketas’tır. Niketas, s.49’da İtalyan’ın çocukları dediği Hıristiyanları, aynı eser s.45’de Latinler olarak zikreder. Aslında bunun nedenini Tuncer Hoca, iyi biliyor olmalıdır (!)
Ramazan Topraklı 3 yıl önce
Prof. Dr. Tuncer Baykara Hocayla, 1211 Alaşehir Savaşıyla ilgili yazışmamız şöyledir: Ramazan arkadaşım, İçeriğini okumadan tebriklerimi sunayım dedim; çünkü 2011 senesinde Haziran ayında bu savaşı kut-lamak istemiş. muhatap bulamamıştım. Tebrikler bu işe el attığın için; Savaşla ilgili bütün teşebbüsle-rinde arkanda veya yanındayım aziz dostum. Baykaralar (28 Haziran 2021) Ramazan Dostum, 2011 deki toplantıyı Karacasu, Alaşehir ve Sarıgöl ilçeleri ile Aydın ve Manisa illerinden umduğum destek gelmediği için yapamamıştım. Gerçek savaşın, senin zannettiğin yerlerle zerrece ilgisi yoktur. Ama ben yine 1211 Savaşı ile ilgili gerçeklerin bilinmesi gerektiğine inanıyorum. Fazla söze gerek yok. Selamlar. (29 Haziran 2021) Sevgili Hocam, merhaba, Her düşünceye karşı saygım var. Lütfen bu bana gönderdiğiniz yazıyı, Dik Gazete'de makale altındaki yorum kısmına yazınız da, İnsanlar, farklı görüşlerin de bulunduğunu görsün ve insanlarda hakikati araştırma merakı uyansın.
Ramazan Topraklı 3 yıl önce
İbni Bibi'nin 1941 baskısı, Gökyay'a ait olmayıp, Feridun Nafiz Uzluk'a aittir. Özür dilerim.
Ramazan Topraklı 3 yıl önce
Prof. Dr. Zerrin Günal Hoca, bana gönderdiği iletide “Aybe” yerine “Ayaba”, “Ey Kenduz, Ey Çamur” yerine, “Ey Kundus, Ey Kel” diyor ki, doğrudur, kendilerine teşekkür ederim. 1941 Orhan Şaik Gökyay tercümesini kullanmıştım. Ayrıca Osman Turan savaş tarihini 5 Haz. 1211 (21 Z 607) verir. Ben, İbni Bibi Cuma günü dediği için 10 Haz. 1211 (26 Z 607) Cuma yaptım. İbni Bibi yanılmış olabilir. Çünkü 1285 yılından sonra öldüğü bilinen İbni Bibi, savaşın olduğu tarihte henüz Anadolu’ya gelmemiş ve çok küçük yaştadır. Akropolites, Laskaris’in 2000 askerle, Deguignes ise 800 Latin süvariyle Bursa-İznik’ten yola çıktığını söyler. İbni Bibi, Laskaris’in, Gökyay tercümesine göre adalar hâkimlerine, Mürsel Öztürk tercümesine göre ise ada sâkinlerine mektuplar gönderdiğini söyler.