Kültür Sanat

Türk sinemasının geçmişi Lübnanlı koleksiyoncunun arşivinde

Lübnanlı koleksiyoncu ve araştırmacı Ebu Cude’nin Türk filmlerine ait afişlerin de bulunduğu zengin film arşivi sinema tarihine ışık tutuyor. - Anadolu Ajansı

Türk sinemasının geçmişi Lübnanlı koleksiyoncunun arşivinde
07-09-2016 19:52

BEYRUT - FURKAN GÜLDEMİR

Lübnanlı koleksiyoncu ve araştırmacı Ebu Cude, Türk filmlerine ait afişlerin de bulunduğu zengin film arşivi ile dünya sinemasının yakın tarihine ışık tutuyor.

Zengin film arşivi için başkent Beyrut ta bir binanın garajını kiralayan ve burayı çalışma ofisi olarak da kullanan Cude, hobi olarak başlayan ve artık sinema için görev kabul ettiği film afişleri arşivini ve Türk filmlerinin hikayesini AA muhabirine anlattı.

Cüneyt Arkın dan Türkan Şoray a, Fikret Hakan dan Hülya Koçyiğit e kadar Türk sinemasının en ünlü yüzlerinin bulunduğu filmlerin 60 lı yıllardan itibaren Lübnanlı izleyiciler için Arapça ya çevrildiğini belirten Ebu Cude, "Arşivimdeki yaklaşık 12 bin film afişinden en az 600 ü Türk sinemasına ait." dedi.

Lübnanlıların Türk sinemasıyla ilk defa 1964 te Türk asıllı Mısırlı yönetmen Seyfeddin Şevket in yazıp yönettiği "İstanbul da Aşk" filmiyle tanıştığını aktaran Ebu Cude, bu filmin gösterdiği başarının ardından başrolünde Cüneyt Arkın ve Lübnanlı ünlü sanatçı Sabah ın olduğu, Suriye ve Mısırlı oyuncuların da yer aldığı "Ölüm Vadisi" filminin Arap dünyasında gösterime girdiğini ifade etti.

"Arap sinema tarihinin ilk renkli filmleri"

Ebu Cude, 1967 de ise Türk yapımcı ve yönetmen Hulki Saner in Beyrut a gelerek Lübnanlı yapımcı Antoine Haddad ile ortak film çekimi için anlaştığını ve aynı sene Türk-Lübnan ortak yapımı 6 film çekildiğini anlattı.

Lübnanlı koleksiyoncu, çekilen bu filmlerin Arap sinema tarihinin ilk renkli filmleri olduğunu, çekilen ilk filmin de başrolünde Göksel Arsoy un oynadığı ve yönetmenliğini Ertem Göreç in üstlendiği "Altın Çocuk Beyrut ta" ismiyle gösterime girdiğini ifade etti.

"Yüksek bütçeli aksiyon filmi"

O dönemde Arap sinemasının aksiyon filmlerini Türk filmleriyle tanığını vurgulayan Ebu Cude, "1968 yılında başrolünde Cüneyt Arkın ın oynadığı ve Mısırlı yönetmen Faruk Acremi tarafından çekilen "Beş Ateşli Kadın" filminde Lübnanlı sanatçı Sabah ta rol aldı. Bu film "James Bond" tarzı çekilen ve yüksek bütçeli aksiyon filmlerinin bir örneğiydi." dedi.

Arap sinemasının o dönemde aksiyon tarzı yapımları Türk filmleriyle tanıdığına dikkati çeken Ebu Cude, "1968 de başrolünde Cüneyt Arkın ın oynadığı ve Mısırlı yönetmen Faruk Acremi tarafından çekilen Beş Ateşli Kadın filminde Lübnanlı sanatçı Sabah da rol aldı. Bu film James Bond tarzı çekilen ve yüksek bütçeli aksiyon filmlerinin bir örneğiydi." ifadesini kullandı.

Ebu Cude ayrıca Atıf Yılmaz, İlhan Engin ve Osman Fahir Seden gibi yönetmenlerin de Türk-Lübnan ortak yapımı filmler yönettiğini belirterek, "İç savaşın başladığı 1975 te Lübnan-Türk ortak yapımı son film "Anter Kara Ali", yönetmen Orhon Arıburnu tarafından çekildi. Yeşim Soydan, Silvana Bedrena gibi oyuncuların rol aldığı film tarihi konuları ele alıyordu." diye konuştu

Koleksiyoncu ve araştırmacı Ebu Cude sözlerini şöyle tamamladı:

"Filmlerde (Lübnanlı film şirketleri tarafından) Türklerle çalışılmasının birçok nedeni var. Maliyetlerin düşmesi başlıca etken. Türk sinemacılar o dönem Lübnan ve Türkiye de olmak üzere 60 dan fazla filmi başarıyla çekti ve 120 Türk filmi ise dublajlı halde Lübnanlı izleyicilerin beğenisine sunuldu. Arap coğrafyasının Türk film ve dizilerine ilgisinin 2000 li yıllardan itibaren başladığı düşünülse de ortak çekilen filmler bunun 50 seneden uzun geçmişinin olduğunu gösteriyor."

dikGAZETE.com
SİZİN DÜŞÜNCELERİNİZ?
TÜRKİYE GÜNDEMİ
BUNLAR DA İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR
ÇOK OKUNAN HABERLER