Oyunlarda Sanat ve Animasyon Stilleri
Türü ne olursa olsun, oyunların hepsinde farklı sanat ve animasyon stilleri kullanılır. Bu, https://7sl-games.net/tr/ gibi bir sitede yer alan basit ve eğlenceli oyunlar için bile geçerlidir. Bu stiller, onları yaratan sanatçının vizyonunu yansıtır ve bazı genel geçer tasarım ilkelerine dayanır. Bu ilkeler de oyun tasarımın bir parçası haline gelir ve oyuncunun eline geçen nihai ürünün neye benzeyeceğini belirler. Peki, bu sanat tarzları ilhamlarını nereden alır ve görsel olarak çarpıcı bir etki yaratmak için nasıl kullanılır? Aşağıda, bu soruların cevaplarına göz atacağız.
Geleneksel Sanat Tarzları Oyunlara Nasıl Aktarılır?
Geleneksel sanat stillerinin hepsi de 2 boyutlu bir ortam için tasarlanmıştır. Örneğin bir tablo, iki boyutludur. O halde, sadece iki boyut düşünülerek tasarlanan bir sanat stilini oyunların üç boyutlu dünyasına nasıl aktarabilirsiniz?
Klasik bir resimde bulunan çizgileri ve şekilleri kavramsal olarak ele alarak başlayalım ve bir tabloyu düz bir şekilde yere koyduğumuzu düşünelim. Görüntüye yukarıdan aşağıya bir harita gibi bakarsak, gözlerimizle bazı çizgiler çizebilir, bunları üç boyutlu bir ortamda seyahat edebileceğimiz “yollara” dönüştürebiliriz. Örneğin, Gears of War serisini ele alalım. Bu oyunun çoklu oyuncu haritaları, klasik tasarım konseptlerini üç boyutlu ve etkileşimli bir deneyime çevirmenin mükemmel bir örneğidir. Hangi haritaya bakarsanız bakın, şu özellikleri görürsünüz:
-
Harita, tamamen simetrik tasarlanmıştır.
-
Aynı nedenle, bir tablo kadar düzenli ve kolay anlaşılır niteliktedir. Gözleriniz, haritadaki tüm çizgileri sezgisel olarak izleyebilir. Bu çizgiler, haritanın üç boyutlu halinde oyuncuların takip edebilecekleri yolları oluşturur.
-
Haritanın neresinde olursanız olun, takip ettiğiniz yolun sezgisel olarak sizi nereye çıkaracağını tahmin edebilirsiniz.
Buradaki sanat tarzı, hızlı, dinamik ve kesintisiz bir oyun deneyimi sağlamak için temel geometrik şekillerden yararlanmış ve simetrik bir görünüm yaratmaya odaklanmıştır. Popüler oyunların hemen hepsinde bunu görebilirsiniz: Karmaşık ve takip etmesi zor tasarımlar yerine, basit ve temel şekiller üzerine kurulu bir sanat stili tercih edilir. Bu, sadece harita tasarımı için değil, karakter tasarımları için de geçerlidir.
Örneğin, Nintendo'nun Mario oyunlarındaki karakterlere bakalım. Mario’nun kişiliğini nasıl tanımlarsınız? Ona baktığınızda aklınıza gelen ilk şeyler arasında “dinamik, genç, pozitif” geliyor. Bunun nedeni, Mario'nun tasarımıyla ilgili her şeyin, yani küre şeklindeki gövdesinden yuvarlak bıyığına kadar tüm görünümünün, dairesel bir sanat tarzı kullanılarak yaratılmış olmasıdır. Kardeşi Luigi ise daireler değil, dikdörtgenler kullanır. Mario evrenindeki düşmanların büyük bir bölümü ise, üçgen şekli kullanılarak tasarlanmıştır. Luigi ile Mario’ya yakından bakarsanız, aslında aynı karakterler olduklarını görürsünüz. Nintendo, sadece birini yuvarlak ve kısa, diğerini ise dikdörtgen ve uzun hale getirmiştir.
Karakter tasarımında kullanılan konsepti oyunun farklı aşamalarında değiştirerek, karakterin gelişimini ve değişimini vurgulamak da mümkündür. Örneğin, Journey (2012) oyununun başlangıcında, karakter dik durur ve bir dikdörtgeni andırır. Ancak oyunda ilerledikçe karakterin fiziksel durumu değişir ve bu değişimi tasarımında da görürsünüz: Artık yarı kambur durur, yani dairesel bir sanat tarzına geçiş yapılır. Aşağıda belirteceğimiz gibi, karakterin animasyonları da aynı sanat tarzı gibi zaman içerisinde değişir.
Animasyonlar da Sanat Tarzını Desteklemelidir
Animasyonların kullanılan sanat tarzını desteklemesi şarttır. Bu, illa aynı sanat tarzını kullanmaları gerektiği anlamına gelmez. Temel geometrik şekillerin kullanımını animasyonlarda da görmek mümkündür. Örneğin, yukarıda bahsettiğimiz Journey oyununun başlangıcında, karakterin tasarımı bir dikdörtgeni andırır, ancak zıpladığı zaman zarif bir yay (yarı daire) çizer. Zıplama sırasında karakterin eşarbı dalgalanarak bu yayı vurgular. Ancak oyunda ilerledikçe, zıplama animasyonu önce düz ve dik hale gelir, sonra da neredeyse bir zikzak çizmeye başlar. Bu bağlamda, animasyonlar da karakterin değişimine vurgu yapmak için sanat tarzını destekler. Yani:
-
Oyunun başında: Eğri çizgilerle (yay) hassas ve dinamik.
-
Oyunun ortalarında: Düz dik ve yatay çizgilerle yavaş ve huzurlu.
-
Oyunun sonlarında: Köşeli çizgilerle agresif.
Bir oyundaki kamera hareketi de karakter animasyonuyla yakından ilgilidir. Özellikle birinci şahıs perspektifinden oynanan oyunlarda, kameranın kendisi oyun içi karakterin ruh halini yansıtmak için birincil araç haline gelir. Örneğin, Bungie tarafından geliştirilen Halo: Combat Evolved çok fazla hareket etmeyen bir kameraya sahipken, Epic tarafından geliştirilen Gears of War 3 son derece agresif bir kameraya sahiptir. Bu, animasyon dendiğinde sadece karakterlerin animasyonlarının değil, kamera animasyonlarının da dikkate alınması gerektiği anlamına gelir. Halo: Combat Evolved, daha casual bir oynanışa sahiptir ve gerçekçi grafiklere sahip değildir. Gears of War ise kan ve patlama efektlerinin sıklıkla kullanıldığı gerçekçi bir sanat tarzı kullanır, dolayısıyla kamerası da daha agresiftir.
Bir oyunun her yönü (görseller, etkileşimler, oyun tasarımı, vs.) estetik niteliklere sahiptir ve aynı nedenle hem kullanılan sanat tarzından hem de animasyonlardan etkilenir. Oyun sanat ve animasyon tasarımı, artık klasik sanatları uyarlamaya çalışmayı bırakıp onlarla rekabet edecek kadar gelişmiştir. Tamamen kendine özgü konseptler yaratabilmesi için oyun sanat tasarımının artık diğer sanat disiplinleri ile bağ kurmaya başlaması gereklidir. Diğer bir deyişle, diğer sanat disiplinlerini uyarlamaya veya taklit etmeye çalışmak yerine kendi tarzını yaratmalı ve bağımsız bir sanat dalı olarak kabul görmelidir.
Sanat tarzı ile animasyonları doğru şekilde kullanarak sadece ara sahnelere, diyaloglara, özel efektlere ve kullanıcı arayüzüne güvenmeden benzersiz bir oyun içi anlatı oluşturmak mümkün olacaktır. Hatta böyle bir tasarım tercihi, oyunları bale gibi performans sanatlarına yaklaştıracak yapımların ortaya çıkmasını sağlayabilir. Karakter ile dünya tasarımında kullanılan geometrik şekiller, karakter animasyonları ve oyuncuların takip edeceği yollar konusunda yaratıcı veya gelenekçi olmak, oyununuzun neye benzeyeceğini de belirleyecektir.
.
.
-Tanıtım haber-