Diyarbakırlı taş ustası Fesih Gündoğar, çocuk yaşlarda taşlarla oynamaya başladı. Eline aldığı bıçakla taşları oyan Gündoğar, taşa şekiller vererek mutlu olduğunu hissetti. Bu yaşlarda eline aldığı büyükçe bir taştan cami yapan Gündoğar, ailesinin ‘taşlarla mı uğraşacaksın’ baskısı nedeni ile bir süre çalışmalarını gizli yapmış. O kadar ki yaptığı bazı eserleri kimse görüp alay etmesin diye evlerinin yakınındaki bahçeye kazarak gömmüş.
HALK ÇALIŞMASINA HAYRAN KALMIŞ
Aradan geçen zamanda çalışıp para kazanmak zorunda olduğunu anlayan Gündoğar, oto tamircisinde işe başlamış. Oto tamircisinde çalışırken bile aklında hep taş ve yaptığı eserler bulunan Gündoğar, Diyarbakır’daki tarihi Kervansaray’ı taşa işlemiş. Her motifini büyük bir emek göstererek bire bir işleyen Gündoğar, Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi’nin dikkatini çekmiş. Belediye, işe aldığı Gündoğar’dan Diyarbakır’ın tarihi Sur ilçesinin maketini yapmasını istemiş.
MAKETTE 21 VURGUSU
21 yıl önce işe koyulan Gündoğar, eşsiz esere ilk başka tarihe tanıklık eden tarihi Diyarbakır surları yaparak başlamış. Surlarda bulunan her ayrıntıyı kafasına işleyen Gündoğar, 21 metre uzunluğunda 1/250 ölçekte tarihi surları taşa işlemiş. Yaklaşık bine yakın sokağın bulunduğu alanı ezberleyen Gündoğar, bu alanların hepsini en küçük ayrıntısı ile maketine yerleştirdi. Gündoğar, 21. yüzyılda, 21 yıl emek verdiği maketin 21 sur kapısı ve 21 metre uzunluğu ile 21 santim yükseklikteki muazzam eserinin açılışını birkaç ay sonra ayın 21’inde gerçekleştirecek. Bilindiği üzere, Diyarbakır’ın il trafik kodunun 21 olması nedeni ile çalışmada 21 sayısına vurgu yapılmış.
SUR MAKETİ, ÇATIŞMALARDAN NASİBİNİ ALDI
Diyarbakır’da 2 Kasım 2015’te ilan edilen sokağa çıkma yasakları ve ardından başlayan çatışmalar 17 Mart 2016’da sona ermiş, çatışmaların ardından Tarihi Sur ilçesinin birçok bölgesi zarar görmüştü. Gündoğar, yaptığı makette Diyarbakır’ın 70-80 yıl önceki halini çizerken, çatışmalardan Sur maketi de nasibini almış. Çıkan çatışmalar nedeni ile Sur maketinin içinde bulunduğu 50 metrekarelik alanı koruyan camlara çok sayıda kurşun isabet ederken, seken kurşunlar maketteki çalışmalara da zarar vermiş.
OTO TAMİRCİLİĞİNDEN TAŞ OYMA SANATINA
Konu ile ilgili İHA muhabirine açıklamalarda bulunan Fesih Gündoğar, ilk kez 1984 yılında bir maket yaptığını söyledi. Gündoğar, “Taşı oyarak cami yaptım. Bir süre taş oymacılığı yaptım hobi olarak. Bir müddet sonra oto tamirciliğine başladım. 1993 yılında Kervansaray’ın maketini yapmıştım. Diyarbakır Büyükşehir Belediyesi yetkilileri maketi görüp beğendi ve beni çağırdı. 1995’ten beri Diyarbakır’ın Sur ilçesinin maketi ile uğraşıyorum. 1/250 ölçeğinde çalışıyorum. Ham maddemiz taştan oluşuyor. Cami, kilise, hamam ne varsa işledim. 4-5 bin civarında ev var. Taşı oymadan önce Sur içindeki yerine gidip ölçüyorum. Ondan sonra bunu 1/250’ye çevirerek yapıyorum. İlk başta Diyarbakır Surlarını yaptım ondan sonra cami kilise, hamam han, medrese en son evleri yaptım ve yerleştirdim. Zemini de gerçek yapısına uygun yaptım. 50 metrekarelik bir alanda yaptım bunları. 3-4 aylık bir çalışmam kaldı. Dicle Nehri ve İçkale’de bir höyük yapıyorum. Çatışmalar nedeni ile işimde aksaklık oldu çok zaman kaybettim. Çatışmanın son halini burada işlemeyeceğim” dedi.
AYDIN YORAT
dikGAZETE.com