Bertoldo di Giovanni’nin 1480’de yaptığı, Fatih Sultan Mehmed (II. Mehmed) Madalyonu: Madalyonun ön yüzünde Fatih Sultan Mehmed’in profilden başı görülür. Ama arka yüzünde, iki at tarafından çekilen bir arabanın üstündeki muzaffer bir çıplak "galip" vardır. Dört nala koşan atlar, omzunda bir zafer hatırası taşıyan "savaş tanrısı Mars" tarafından çekilir. Arabada, galibin ardında, yenilmiş imparatorlukları simgeleyen üç çıplak kadın vardır. Her birinin kafasında beş sivri uçlu bir taç bulunur ve hepsi ucu galibin elinde olan bir iple bağlanmıştır. İsimleri rahatça okunabilmek-tedir: Asya, Trabzon, Yunanistan (ASIE TRAPESVNTY GRETIE). Ama diğer yüzdeki yazı şöyledir: Asya, Trabzon ve Büyük Yunanistan imparatoru Mehmed (MAVMBET ASIE AC TRAPESVNZIS MAGNEQVE GRETIE IMPERAT[OR]). Üç imparatorluğu yenmiş olan Sultan Mehmed, muzaffer bir edayla dördüncüsünü fethetmeye gitmektedir. Bu imparatorluğun sembolü, arabanın yan tarafında kazılıdır: İki aslan pençesi tarafından tutulan bir çiçek çelenginin üstündeki boş bir taht. Aşağıda iki çıplak insan vardır. Bunlardan biri erkektir ve elinde üç çatallı bir zıpkın vardır. Diğeri ise elinde bolluk simgesi olan içi çiçek dolu bir boynuz tutan bir dişidir. Bu ikisi denizin ve karanın sembolleridir. Muzaffer Fatih, sol elinde tuttuğu bir oğlana bakmaktadır. Bu oğlan Bolluk (Bonus Eventus) Tanrısı’dır. Sol ayağını öne atmış koşarken, havaya kaldırdığı sol elindeki kâseden bir armağan dökmektedir. Yani Butrinfo’nun teması yeni savaşlarda başarılı olmaktır. Bu hem Mehmed’in hem de madalyonu ona veren Lorenzo de’ Medici’nin umuduydu. Bu madalyonun çok az baskı örneği yapılmış -muhtemelen Nisan ya da Mayıs 1480’de- ve bunlardan da çok azı günümüze kadar kalmıştır. Bir tanesi Weimar’daki Goethe koleksiyonundadır. Bu madalyonun yorumu Ludwig Deubner ile Emil Jacobs tarafından yapılmıştır.” Kaynak:Franz Babinger,Fatih Sultan Mehmed ve Zamanı
DÜNYA
Portreler, Madalyonlar, Tablolarda Fatih Sultan Mehmed Han
Portreler, Madalyonlar, Tablolarda Fatih Sultan Mehmed Han