‘Giz/li/dir Görüntü’ Sergisi’nin açılışı Kadir Has Üniversitesi Çağdaş Sanat Merkezi Galeri KHAS’ın ev sahipliğinde gerçekleşti. Küratörlüğünü Kadir Has Üniversitesi Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman’ın yaptığı sergide Erhun Şerbetçi’nin büyük ölçekli fotoğrafları yer aldı. Sergi açılışı Kadir Has Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mustafa Aydın başta olmak üzere çok sayıda önemli davetlinin katılımıyla gerçekleşti. ‘Giz/li/dir Görüntü’ Sergisi, 7 Ocak-6 Mart tarihleri arasında Kadir Has Üniversitesi Cibali Kampüsü’nde Galeri KHAS’ta görülebilecek.
MEKANLARA YENİ YORUMLAR…Gözler önüne düz bir fotoğraf olarak bile çıkmayan mekanları, ilerleyici, algıyı zorlayıcı ve farkındalığı arttırıcı yeni yorumlarla çektiğini belirten Erhun Şerbetçi, “Aslında benim ana işim çağdaş sanatla ilgili kurgusal işlerdir. Daha çok görülmedik veya çok az bilindik yerlerden kaynaklanan görüntüleri, başka alanlara taşıma arzusu fotoğrafın sanat tarihindeki kendini kanıtlamış yerinden daha ötelere yönlendirme çabasıdır. Bu görüntülerin tamamı yer altındaki İstanbul’a ait. Az bilinir, çoğu kapalıdır ya da nitelikleri bile bilinmez. Düz fotoğrafın en alt kavrama alanı benim için yer altından İstanbul’u görüntülemek. Bu görüntülerin neredeyse tamamı henüz gözler önüne bir fotoğraf olarak bile çıkmadı. Düz fotoğraf bile olmadan ben onu doğrudan çağdaş sanat alanına çekiyorum. Sonuçta bunların görüntüsü düz fotoğraf olarak en alt kavrama alanına hitap ediyor. Bunun üzerine katman katman ilerleyici, algıyı zorlayıcı, farkındalığı arttırıcı yeni kavramlar ekliyorum. Ama asla özgün fotoğraf karesini ortadan kaldırmıyorum” dedi.
GİZLİ KALMIŞ VE UNUTULMUŞ MEKANLAR…Serginin, gizli kalmış ve unutulmuş mekanların görüntülerini gözler önüne serdiğini belirten Prof. Dr. Hasan Bülent Kahraman, “Görüntünün mistik ve sır yanları vardır. Dolayısıyla görüntünün aslında görülemez olduğunu söylüyoruz. Biz görüntüyü gördüğümüzü zannederiz ve bunun gerçeğe ait olduğunu düşünürüz. Halbuki görüntü tamamen bir illüzyondur ve gerçekle ilişkisizdir. Gerçekten bir bağ taşır ve anlam devşirir ama esas itibariyle gerçeğin kendisi değildir. Ama görüntünün bir gerçeği vardır. Bu gerçeği yakalamak için Batı ve Doğu görsel tarihleri çeşitli yöntemler ürettiler. Erhun Şerbetçi’nin fotoğraflarından oluşan bu sergi söylediklerimizi katman katman üzerinde taşıyor. Bir kere gizli kalmış, unutulmuş mekanların görüntülerini bize getiriyor. Biz bunları gördüğümüzü sanıyoruz ama Erhun Şerbetçi, resmin altında bunlara müdahale etmiş olarak önümüze çıkarıyor. Biz gördüğümüz görüntünün tekil olmadığını ve her an değişebileceğini anlıyoruz. Gördüğümüz görüntünün birden bire ortadan kalması bildiğimizi sandığımız birtakım gerçeklerin ayağımızın altından çekilmesi demek” diye konuştu.
“ÖLMÜŞ MEKANLARA YENİ ANLAMLAR YÜKLENDİ”Görüntünün oluşturduğu ‘tekinsizlik’ duygusundan bahseden Kahraman, “İnsanlar görüntünün tekinsizliği nedeniyle yüzlerden anlam çıkarmaya veya yüzlerde birtakım yazıların olduğunu düşünmeye başlamışlardır. El fallarına bakmışlardır. Fotoğraf geçmişe dair bir şey söyler. Her fotoğraf biraz ölümle ilişkilidir. Bunlar antik ve bir anlamda ölmüş mekanların fotoğraflarıdır. Aslında Erhun Şerbetçi, onları deforme ederek ve çapraşık hale getirerek o ölmüş mekanlara yeni anlamlar yükleyip onlara yeni hayatlarda kazandırmıştır” diye konuştu.
dikGAZETE